Tuesday, March 31, 2009

Kemenangan Lim Swee Tin Mencatat Sejarah Tersendiri

Secara tepatnya, kemenangannya dalam bidang puisi tanahair menerusi sayembara puisi mencatatkan sejarah yang tersendiri dan begitu konsisten. Misalnya beliau telah meraih lebih lapan kali kemenangan dalam sayembara puisi.

Secara kronologi kemenangan itu termasuklah memenangi Hadiah Penghargaan menerusi antologi puisinya Akrab dalam Anugerah Puisi Putra II pada tahun 1983 dan diterbitkan oleh DBP pada tahun 1985. Manakala puisinya "Berjalan-jalan Di Sini" memenangi Hadiah Sastera Malaysia 1982-83 pada tahun 1984 dan dimuatkan dalam antologi puisi Cakerawala terbitan DBP pada tahun 1986.

Puisinya "Tusukan" memenangi hadiah khas dalam penilaian Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank 1986 dan diterbitkan dalam antologi Terasing terbitan Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd. Manakala puisinya berjudul "Sejarah" memenangi Hadiah Sastera Malaysia 1986/87 pada tahun 1988 dan dikumpulkan dalam antologi bersama Sayang Ottawa Sungainya Sejuk terbitan DBP pada tahun 1989.

Lim Swee Tin sering memenangi hadiah dalam sayembara puisi dan cerpen yang diadakan di negara ini. Selain daripada memenangi Hadiah Sastera Malaysia pada tahun 1982/83 dalam genre puisi, beliau juga mengulangi kejayaannya dengan memenangi dalam genre yang sama menerusi puisinya "Sewaktu Melintasi Kundasang" dalam penilaian Hadiah Sastera Malaysia 1988/89.

Puisinya "Benang Kehidupan" memenangi hadiah utama dalam penilaian Hadiah Sastera Utusan Melayu - Public Bank pada tahun 1990 dan termuat dalam antologi Antara Dua Deru (1991).

Sebuah cerpennya berjudul "Cahaya Lain Di Wajah" memenangi hadiah sagu hati dalam Sayembara Cerpen tajaan Malayan Banking - DBP pada tahun 1990.

Lim Swee Tin memenangi hadiah kedua dalam genre puisi dalam Sayembara Puisi DBKL - DBP sempena perayaan 100 Tahun Bandaraya Kuala Lumpur pada tahun 1990 dan puisinya itu tersemat dalam antologi Kuala Lumpur (1991).

Lima buah puisinya yang memenangi hadiah kedua dalam sayembara tersebut yang pertama kali diadakan itu ialah "Kuala Lumpur: Tentang Sungai Sejarah Itu", "Kuala Lumpur: Kau Ingat Lelaki Tua Ini", "Kuala Lumpur: Sebuah Fragmen Cinta", "Kuala Lumpur: Bougainvillea dan Sang Perawan" dan "Kuala Lumpur: Kota Jaring Labah-labah".

0 Comments: